مراقبت وسلامتی

چرا اندازه گیری سطح اکسیژن خون مهم است؟

  چرا اندازه گیری سطح اکسیژن خون مهم است؟

گلبول های قرمز شما مانند یک وسیله نقلیه هستندوهرکدام از انها میتواند تا چهار مولکول اکسیژن را به سراسر بدن شما حمل کنند واکسیژن را به قلب ومغز شما برسانند سیستم های حیاتی بدن شما همیشه به یک مقدار ودرصد طبیعی اکسیژن در داخل خون نیاز داردکه به عنوان اشباع اکسیژن خون شناخته میشود با این حال گاهی اوقات خون شما ممکن است بیش از حد یا خیلی کم اکسیژن دریافت کند ودر این مواد می تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد.

 

سطح اکسیژن خون باتوجه به نمودار:

what-are-normal-safe-low-dangerous-blood-oxygen-levels

میزان اکسیـژن خون با توجه به درصد اکسیژن اشباع شده در خون شما اندازه گیری می شود.

سطح ومیزان طبیعی اکسیژن خون:

برای اهداف پزشکی سطح طبیعی اکسیـژن خون اغلب بین 95_100 درصد  در نظر گرفته می شود با این حال اگر میزان سطح اکسیژن شما هم کمتر باشد ممکن است هیچ علامتی را تجربه نکنید با این وجودافرادی که مشکلات تنفسی مزمن مانند آسم دارند می توانند سطوح اشباع کمتری داشته باشند  بدون اینکه دلیلی برای نگرانی باشد.

 

سطح و میزان پایین اکسیژن خون:

از لحاظ تعریف در پزشکی میزان اکسیژن خون پایین کمتر از90درصداست اشباع اکسیژن زیر 90 درصد نگران کننده است ونشان دهنده یک وضعیت اضطراری است هنگامی که دستگاه پالس اکسی متر عددی کمتر از 90 را نشان میدهد فورا به پزشک مراجعه نمایید ویابافوریت های پزشکی تماس بگیرید ومورد چکاپ وبررسی پزشکی قرار گیرید زیرا اشباع اکسیژن خـون به همراه ضربان قلب ;فشار خون ;تعدادتنفس ودمای بدن یکی ازمهمترین پارامترای معاینه پزشکی در نظر گرفته میشود.

 

به این دلیل است که سطح اکسیژن خـون به طور مستقیم با آنچه در بدن اتفاق می افتد مرتبط است.

 

اثرات اکـسیژن خون پایین بر بدن:

وقتی اشباع خون شما بین 85_80درصدکاهش یاب ممکن است مغز شما تحت تاثیر کمبود اکسیژن قرارگیرد وهمچنین ممکن است شما تغییرات دربینایی خود تجربه کنید.

 

سیانوز اولین علامت قابل مشاهده کاهش اکسیژن خـون است که باعث ایجاد رنگ آبی در پوست  شما به  ویژه در اطراف دان ولب ها وزیر ماتریکس ناخن شما می شود این تغییرات زمانی رخ می دهد که سطح اکسـیژن خون شما تقریبا به 67درصد رسیده باشد.

 

اثرات کاهش اکسیژن خون

علایم سطح پایین اکسیژن خون(هیپوکسمی)

درموارد اکسیژن پایین خون علایم کمی دارد ویا بدون علامت است که هیپوکسمی خاموش میگویند این مورد حتی درموارد هیپوکسمی جدی نیز صادق است برخی از افراد با سطح اکسیژن خـون پایین به ظاهر خوب هستند به همین علت اگر دلیلی دارید که شک کنین سطح اکسیژن خـون شماپایین است داشتن یک پالس اکسی متر مفید است با کاهش اشباع اکسیژن ممکن است متوجه برخی از علایم زیر شوید:

  • تنگی نفس خیلی
  • تنفس سریع وپی در پی
  • احساس ناخوشایند  وکم شدن انرژی هنگام انجام فعالیت های روزانه
  • چه چیزهایی باعث کاهش اکسیژن می شوند
  • خیلی از موارد میتواند باعث افت اکسیژن خـون شوند که دراینجا به برخی ز موارد اشاره میکنیم
  • هنگامی که بدن شما دررساندن اکسیژن کافی به خون مشکل دارد هریک از موارد زیر میتواند به کاهش اشباع اکسژن کمک کند
  • بیماری های قلبی ونقایص قلبی
  • آسم وبیماریهای ریوی  COPD , وسایر بیماریهای ریوی
  • ارتفاعات بالا
  • آپنه خواب
  • کم خونی
  • داروهای ضد درد قوی میتواند تنفس شما رو کند کند

 

what-are-normal-safe-low-dangerous-blood-oxygen-levels

چگونه اکسیژن خون اندازه گیری می شود:

برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون دوروش وجود دارد که راحترین ودر دسترس ترین روش استفاده از دستگاه پالس اکسی متر است.

دستگاهی که بدون درد بر نوک انگشت شما قرار میگیرد وبه وسیله آن میتوان سطح اکسیژن خـون شمارا از طریق پوست نازک سر انگشت شما از طریق سنسورهای دستگاه اندازه گیری می کند  اگرچه این روش از دقت بالا وقابل قبولی برخوردار است ولی انتخاب نادرست واستفاده از دستگاههای بی کیفیت می تواند خوانش های نادرست را نشان دهد به وسیله این دستگاه می توانید در خانه درصد اکسیـژن خون را اندازه گیری کنید امااستفاده از این دستگاه  در محیط های بیمارستانی ودرمانگاهها هم رایج است

روش دوم اندازه گیری اکسیـژن خون آزمایش ABG است. با نمونه ی خون که توسط پزشکان مستقیما از شریان گرفته می شود، می توانند مستقیما میزان اکسیژن خـون شما را تعیین کنند. این تست بسیار دقیق است ورایج نیست و انجام آن توسط متخصص باید انجام شود.

چگونه سطح اکسیژن خون بالا برده میشود:

از نشانه‌های هشداردهنده کمبود اکسیژن در خون

در یک فرد سالم وقتی اشباع اکسیژن کم است. یعنی بین 90_95 درصد است نشان می دهد مقداری زکام ویا التهاب در مجاری تنفسی وجود دارد. که باعث شده مقدار اکسیژنی را که به خون میرساند کم کند . به همین علت کاهش سطح اکسیژن در هنگام ابتلا به آنفولانزا وسرماخوردگی و کووید 19 رایج است. هنگامیکه چنین اتفاقی می افتد با انجام اقدامات ساده ای کمک به افزایش اکسیـژن خون کنید این اقدامات شامل موارد زیر است:

  • سرفه : برای جابجایی وخارج کردن ترشحات وسهولت اکسیژن رسانی
  • نشستن به جای دراز کشیدن: به منظور کاهش فشار بر روی ریه ها
استفاده از دستگاه تصفیه هوا : به منظور رساندن هوای تمیز وسالم به ریه ها

از حضوردرمکان هایی که خیلی گرم ویا سرد است وهوای خشکی دارن خودداری کنید زیرا تنفس را برای شما مشکل میکند.

 

با این حال زمانی که سطح اکسیژن خـون پایین است توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید ودر زمانی که منتظر کمک پزشکی هستید می توانید از موارد بالا کمک بگیرید تا کمی به افزایش اشباع اکسیژن خـون کمک کنید.

 

راهکارهای افزایش اکسیژن خـون به وسیله مواد غذایی وتغذیه

یکی از راههای افزایش اکسیژن خون این است که تغذیه خود را اصلاح کنید.
برخی از مواد غذایی در افزایش سطح اکسیژن خون نقش بسزایی دارند

که برخی از انها عبارتند از:

انار و اسفناج به دلیل تاثیری که در کم خونی دارند وکمک به ساخت گلبول های قرمز میکنند سبب افزایش اکسیژن رسانی به سلول ها میشوند.

  • کیوی
  • انجیر چغندر
  • لوبیا
  • سیر
  • خرما

که هر کدام از این میوه وسبزیجات به واسطه خواص متفاوتی که دارند تاثیر آنها را در بالابردن میزان اکسیژن خون نمی توان نادیده گرفت.

سیوان مد

نظر شما!

1 دیدگاه در “چرا اندازه گیری سطح اکسیژن خون مهم است؟

  1. Ali گفت:

    بسیار کامل وعالی وبه زبان ساده توضیح دادین سپاسگذارم از مطالب عالیتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *